נסיגת חניכיים דרכי טיפול

אמרו לי שיש לי נסיגת חניכיים – מה עושים ?

יש להבדיל בין נסיגת חניכיים שבה החניכיים המכסות את שורשי השיניים נסוגים וחושפים את השורש, לבין מחלת חניכיים שבה עקב צחצוח לא מספק והתיישבות חיידקים על גבי השיניים נהרסת העצם התומכת בשיניים ונוצרים כיסי חניכיים. בפרק זה נדון באפשרות הראשונה, באבחנה ובדרכי הטיפול.

האם חייבים לטפל בנסיגת חניכיים ?

כדי להפריך את החשש והפחד חשוב להבין שלא כל נסיגת חניכיים מצריכה טיפול ובוודאי לא השתלות חניכיים. דבר שפריודנט, רופא שיניים מומחה במחלות חניכיים יכול לקבוע בבדיקה קצרה. גם כאשר הנסיגה מצריכה טיפול יש דרגות שונות ודרכים רבות לביצוע הטיפול (ולא מיד לגשת להשתלת חניכיים), הדבר החשוב ביותר במרפאת ד"ר צוברי, הוא התאמת הטיפול המיטבי לבעיה הספציפית כשברצוננו להימנע מתהליכים מורכבים, כואבים ויקרים וזאת תוך שמירה על תוצאות רפואיות-תפקודיות ואסתטיות הטובות ביותר. חשוב לדעת: לא כל נסיגת חניכיים מצריכה טיפול השתלת חניכיים. במקרים רבים הנסיגה תיעצר ולא תתקדם, רגישות השורש תיעלם מעצמה והשן לא תהיה בסכנה. לכן חשוב להיבדק על ידי מומחה בפריודונטיה ובמקרים רבים שבהם אובחן צורך בניתוח, לקבל חוות דעת נוספת (עדיף בדיקה מיותרת מקבלת החלטה לא נכונה ובלתי הפיכה). במקרים רבים יבצע המומחה רישום של מצב הנסיגה הקיים ויעריך מחדש מדי שנה.

מהם הגורמים לנסיגת חניכיים ?

נסיגת חניכיים נגרמת במקרים רבים כתוצאה ממבנה אנטומי מולד (חניכיים דקים, משיכה של שרירי הפה), טראומה מצחצוח שיניים לקוי או הרגלים שונים, או ממחלת חניכיים. במקרים רבים נוצרת בעיה אסתטית, רגישות של השורש החשוף או סיכון לשן כתוצאה מאובדן התמיכה המתלווה לכך.

במקרה שבו אובחן צורך לטפל קיימים מספר סוגי טיפולים אפשריים:

  1. עצירת תהליך הנסיגה באמצעות חיתוך סיבי הרקמה המושכת את שולי החניכיים – אם זהו הגורם ניתן לעיתים לעצור את הנסיגה ואף לשפרה במעט רק על ידי חיתוך סיבי הרקמה המושכת. פעולה כירורגית זו הינה מינימאלית ואינה טראומטית. במקרים רבים תפתור את הבעיה.
  2. השתלת חניכיים באמצעות רקמת חניכיים מאזור סמוך – כאן משתמש המנתח ברקמה טובה הקיימת באזור סמוך ומזיז אותה לכיסוי הנסיגה כאשר הוא משאירה מחוברת לאתר התורם ומקבלת ממנו את אספקת הדם.
  3. השתלות חניכיים באמצעות רקמת חניכיים חופשיים – הרופא מכין את האתר המקבל, מוצא אתר תורם מתאים ומנתק ממנו חתיכת רקמה בגודל מתאים. הרקמה מועברת לאתר המקבל ומקובעת באמצעות תפרים. לאחר מכן האזור מכוסה בתחבושת. יש שיטות שונות המאפשרות קבלת כיסוי טוב ואסתטי של האזור החשוף של השורש. אנו משתמשים במרפאתנו בעיקר בשיטה זו הנותנת אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, תוצאה טובה ועמידה לטווח ארוך ומינימום סבל למטופל.
  4. השתלת חניכיים באמצעות  חומרים מוכנים – יש מספר חומרים המופקים מתורמים אנושיים או מבעלי חיים המשמשים לכיסוי שורשים חשופים. בכול החומרים הקיימים כיום אין לצפות לתוצאה אופטימאלית ויש להשתמש בהם רק במקרים בהם לא ניתן לקחת רקמה עצמית מסיבות שונות. בעתיד בוודאי יפותחו חמרים שיאפשרו טיפול יעיל ללא לקיחת רקמה עצמית.

חשוב לדעת – נסיגת חניכיים (שימור ומניעה)

חשוב להבין שגם בטיפול מיטבי חלה על המטופל אחריות להמשיך ולדאוג לבריאות והיגיינת הפה, במרפאת ד"ר צוברי אנו נותנים את כל השירות, החל מביצוע הטיפולים הפריודונטלים, השתלות חניכיים, הקצעות, שתלים, המשך בטיפולים משקמים ועד לטיפולי שיננית והדרכות בהיגיינת הפה ושמירה על בריאות הפה. במקביל וכיוון שאנו מקבלים מטופלים רבים שהופנו מרופאי שיניים אחרים, אנו יודעים לפעול עם גורמים מחוץ למרפאתנו, בשיתוף ושקיפות מלא הן מול המתרפא והן מול הרופא המפנה – העיקר שהמטופל, או בשפתנו, המתרפא יקבל את הטיפול הטוב ביותר עבורו. "לצחוק בפה מלא" זוהי מטרתנו.

ד"ר יובל צוברי מומחה בפריודנטיה

הכותב: ד"ר יובל צוברי – מומחה בפריודונטיה, מרצה ידוע, שותף ומייסד בחברת דאטום ביוטק .

מאמר-נסיגת-חניכיים