שיקום על גבי שתלים

מה עושים כשחסרות שיניים ? מאמר על עקרונות השיקום על גבי שתלים דנטלים

הדבר החשוב ביותר בקבלת החלטה הוא לקבל את המידע הרלוונטי שיכול לסייע ולהביא לקבלת החלטה מושכלת, נכונה ובריאה. כדי לייצר שפה משותפת נדגיש שמה שלעיתים קוראים "השתלת שיניים" הוא תהליך רפואי שבו מכניסים שתל (שתל דנטלי) לחניכיים, פעולה שרצוי שתעשה על ידי פריודונט (רופא מומחה לחניכיים ומחלות חניכיים) או לכירורג פה ולסת. לאחר שהשתל נקלט והאזור מבריא "מרכיבים" על השתל את המבנה והכתר שבחלקם החיצוני נראים כמו השן ומתפקדים כמוה. התהליך הזה הוא תהליך שיקומי, ומבוצע על ידי רופא שיניים או רופא שיניים מומחה בשיקום הפה.

מה זה בעצם חסר שיניים ?

ברור לכל כי שן חסרה עלולה לפגום באסתטיקה, בפונטיקה וביעילות הלעיסה. מה שלא ברור לאנשים רבים הוא ששן חסרה עלולה לדרדר את המשנן כולו (כל מערכת השיניים)  על ידי תזוזה ובקיעת יתר של שיניים סמוכות ונגדיות, פגיעה באיזון הכוחות הסגריים בפה ועומס יתר על שיניים אחרות. כשיותר שיניים חסרות הפגיעה מתעצמת. ניתן להמשיל זאת לאבן דומינו שנופלת ומפעילה סדרה של נפילות שמביאות למצבים קשים הרבה יותר ולעיתים בלתי הפיכים.

מהן התוצאות או הסכנות שבשן אחת או שתיים שחסרות ?

התוצאה עלולה להתבטא בשבירה ושחיקה של שיניים ושחזורים (שחזור היא המושג הרפואי ל"סתימה" או למבנה וכתר שיראו כמו השן החסרה), בהחמרה של נגעים בעצם ובחניכיים וספיגת עצם, והשפעה על כלל מערכת הלעיסה עם ביטוי של כאב, אי נוחות ותפקוד לקוי. כמובן שגם האסתטיקה נפגמת כתוצאה מהשינויים הללו. תסריט כזה לא צפוי בכל מקרה של חסר שן, אלא תלוי במשנן ובאדם הספציפיים. לכן חשוב להיבדק על ידי מומחה לשיקום הפה, לו יש את ההכשרה והידע להימנע מטיפול מיותר ולמנוע הידרדרות עתידית. זאת על ידי תכנית טיפול נכונה ושיקום נכון של משנן שכבר סובל מהידרדרות ונזק.

מהן אפשרויות השיקום הקיימות לחסר שיניים ?

חסר של שיניים ניתן לשיקום בדרכים שונות, כמו גשר על גבי שיניים סמוכות, תותבות נשלפות או שיקום על גבי שתלים. אין דרך טיפול אחת נכונה שכן לכל אדם ולכל פה יש מגבלות ואפיונים ייחודיים להם, ולכל שיטת שיקום יש את היתרונות והחסרונות שלה בהתאם לכל מקרה. המומחה בשיקום יציע לכל מתרפא, על שלל האבחנות והמגבלות שלו, את אפשרויות הטיפול הנכונות ביותר למקרה הספציפי שלו. חשוב להבין שיש להתאים תכנית טיפול למתרפא, ולא להתאים את המתרפא לתכנית טיפול כמו שניתן להבין לאחרונה מפרסומות בתחום.

שיקום בעזרת שתלים הוא אחד הפתרונות לשיקום שיניים חסרות       

אחת הדרכים המתקדמות לשיקום שיניים חסרות הם השתלים הדנטלים. בשימוש מושכל ומקצועי השתלים מספקים לנו אפשרויות מגוונות ויצירתיות לשיקום הפה, מחסר של שן בודדת ועד שיקום פה מלא מחוסר שיניים. ניתן בעזרתם לשחזר ולשפר את הלעיסה, הנוחות, האסתטיקה ובריאות הפה, אם באמצעות שיקום קבוע או נשלף. בצד ההתלהבות מיתרונותיו הרבים ומאפשרויות השיקום שהשתל מספק לנו, יש להבין שהשתל אינו תחליף מושלם לשן הטבעית, וכל עוד אין לנו תחליף מושלם כזה עדיין רצוי להילחם על בריאות ושרידות השיניים. החלטה על עקירת שן והחלפתה בשתל היא רבת משקל ולא מתקבלת ללא בחינה מקצועית מוקפדת. זה המקום להדגיש שבמרפאתנו מושם דגש על טיפול שמרני שמטרתו לנסות ולשמר עד כמה שניתן את המשנן הטבעי של המתרפא.

שתל קדמי לפני שיקום

מהו שתל דנטלי ומה סיכויי הצלחתו ?

שתל דנטלי הוא תחליף דמוי בורג לשורש של שן,  מיוצר בדרך כלל מסגסוגת טיטניום ומוחדר בצורה כירורגית לתוך עצם הלסת. לאחר תקופת המתנה המספקת לעצם זמן להיבנות סביבו ולקלוט אותו כך שהוא יציב דיו, ניתן לחבר אליו רכיבי שיקום שונים וכך בתהליך שיקומי של מדידות, להרכיב מבנה וכתר, גשר או תותבות מסוגים שונים. קיימות חברות רבות לייצור שתלים. מחקרים רבים לא הראו הבדל משמעותי באחוזי ההצלחה של השתלים של היצרנים השונים כל עוד יש להם רקע מחקרי ומערכת בקרת איכות קפדנית על תהליכי הייצור והעיקור ואישורי CE, FDA או משרד הבריאות מקובל להציג את אחוזי ההצלחה של הטיפול עם שתלים כ-95%. מחקרים שונים בדקו  שתלים בתנאים שונים ועם מגוון צורות שיקום, וכן בעיבוד שונה של נתונים משפיע על התוצאות. אין עדיין מחקרים מהימנים מספיק כדי להעריך את ההצלחה והשרידות לטווח ארוך, כך שאין תשובה ברורה לשאלה הנפוצה "כמה זמן זה יחזיק לי בפה ?" ו"האם שתל שורד יותר משיניים מטופלות ?". לפי המחקרים הקיימים, אחוזי ההצלחה יורדים עד לכ-80% אחרי כעשר שנים. לחצו כאן לקריאה נוספת על "השתלות ושתלים דנטלים".

השתלות ושתלים דנטליים

איזה עוד גורמים מסכנים את הטיפול השיקומי על גבי שתלים ?

ישנם שלל גורמים שעלולים להוריד את סיכויי ההצלחה, כמו עישון וסכרת לא מאוזנת. כך גם טיפול כירורגי לא נכון או על ידי רופא שאינו בקיא או מיומן מספיק. שיקום לא נכון עלול במקרים רבים להוביל לכישלון הטיפול. הצלחת השיקום תלויה בהחלטה נכונה על תכנית הטיפול המתאימה, בתכנון מוקפד של השחזור, בבחירת חלקי השתלים והחומרים המתאימים, בהבנת הבעייתיות וזיהוי ה"מוקשים" הצפויים, בהבנת הסגר ומניעת כוחות לא מאוזנים שעלולים לגרום לכישלון השתלים לאורך זמן, ובהתייחסות מוקפדת לאסתטיקה. מכלול השיקולים והפעולות הללו שייכים לתחום מומחיותו של המומחה לשיקום הפה. למתרפא יש חלק חשוב בהצלחת הטיפול לאורך זמן, על ידי הקפדה על היגיינה אוראלית ברמה גבוהה והגעה לביקורות, תחזוקה וטיפולי שיננית יסודיים ומעמיקים.

סיבוכים וכישלונות של שיקום על גבי שתלים דנטלים

סיבוכים וכישלונות של שתלים תלויים במשתנים רבים הקשורים לשלב הכירורגי, לשלב השיקומי, לתחזוקה ולמתרפא עצמו. אלה הקשורים בשיקום ובביומכאניקה, עלולים להיות תוצאה של תכנית טיפול לא מתאימה; תכנון שגוי של חלוקת הכוחות ביחס למספר השתלים, מידותיהם וזוויותיהם; עומס יתר עקב תכנון ועיצוב לא נכונים או תפקוד יתר; חוסר דיוק בעבודה השיקומית; חוסר התאמה מלאה בין הרכיבים המוברגים לשתלים לבין השחזור והשתלים עצמם; היגיינה אוראלית גרועה; מחלת חניכיים; עישון.

שיניים לפני טיפול שיקומי

תמונה של פה לפני טיפול שיקומי

אותן שיניים אחרי טיפול

צילום של אותן השיניים לאחר טיפולי הסרת אבנית, טיפולי שורש, אורתודנטיה, שתלים, כתרים …

להמשך קריאה "על שיקום שיניים חסרות כירורגיה ומה שביניהם"

ד"ר מירב טופל מומחית לשיקום הפה

ד"ר מירב טופל – רופאת שיניים מומחית בשיקום הפה

לפגישת ייעוץ וחוות דעת שנייה של מומחית לשיקום הפה ניתן לפנות למרפאתנו ברמת השרון, ברחוב סוקולוב 34, מרפאת ד"ר צוברי ברמת השרון.